Tips: Potong Kuku Ikut Sunnah Nabi.

Tips: Potong Kuku Ikut Sunnah Nabi.

Kuku antara part yang paling aku titik beratkan dalam penampilan aku. Aku tak boleh tengok kuku aku ni panjang – panjang. Takut. Pernah jugak la luka kulit aku ni masa tengah layan garu badan dengan kuku panjang.  :P

Kuku tak elok kalau kita simpan panjang – panjang sebab banyak kuman yang terdapat di celahan kuku. Memotong kuku juga antara sunnah nabi kita selain daripada memotong misai, menyimpan janggut, bersugi dan sebagainya.

Ustaz sekolah agama aku dulu cakap, lebih afdal kalau kita memotong kuku pada malam Jumaat. Tapi, orang tua – tua pulak cakap, tak elok potong kuku malam – malam.  :x Last – last aku potong kuku keesokan paginya.  :P

Masa potong kuku tu, kan lebih elok kita ikut cara nabi potong kuku. Lagi best potong kuku bila lepas mandi. Masa tu kuku lembut je. :-)

 

Source: nismoclub.6.forumer.com

 

Dulu roommate aku selalu pesan pasal potong kuku ikut sunnah nabi ni. Okay lah benda baik why not ikut kan. :)

Yang penting, jangan potong kuku macam ni. Ikut sunnah stuntman mana entah. :P

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 Comments

  1. mie · March 14, 2011 Reply

    stylo juga potong kuku camtu..
    ehehehee
    mie recently posted..Perkahwinan Kak Long Memang MeriahMy Profile

  2. akubiomed · March 14, 2011 Reply

    Rasanya ramai diluar sana tidak tahu mengenai hal memotong kuku mengikut sunnah nabi SAW

  3. Shaffik · March 18, 2011 Reply

    Gila laa yang potong kuku pakai Grinder. Tu silap2 terpotong ibu jari kaki tu..:)

  4. Fitrihadi · March 20, 2011 Reply

    woo aku nak try ar potong kuku pakai menatang nama grinder tu.. cool habes!
    .
    Fitrihadi recently posted..Cool Habes – Teksi Mitsubishi Lancer Evo Di Pandu Oleh Pak Cik Drift!My Profile

    • afique · March 24, 2011 Reply

      haaa cuba jangan tak cuba. nanti update blog fitrihadi.com pasal pengalaman potong kuku gune grinder ye. :P

  5. Johari Hamzah · March 21, 2011 Reply

    hahaha. ganaz stuntman 2 potong kuku.. mungkin sbb xlut dgn pemotong kuku kot.. hehe
    Johari Hamzah recently posted..Kesan Radiasi NuklearMy Profile

  6. MDHAFiZ.NET · March 26, 2011 Reply

    org tua2 ckp x boleh potong maalam2 sbb masa zaman mereka xde letrik..so gelap la…takut luka..hahaha :)

  7. Amirez · March 28, 2011 Reply

    owh, thanks bagi info ni. selama ni ingatkan dah ikut sunnah dah rupanya tersilap turutan.

    dalam gambar tu bagus juga kalau nak polish kuku cara pantas hehe
    Amirez recently posted..Video Remaja Terjun Dari Bangunan KB MallMy Profile

  8. afique · March 29, 2011 Reply

    kawan pon dulu ada aja yang salah urutan punya. adoi. :P

    itu bukan polish kuku lagi dah, itu namanya hilangkan kuku terus. haha :D

  9. Ali ridha · July 24, 2011 Reply

    nampak ada kesilapan juga.
    kini baru aku dapat jawapan yang benar.
    Ali ridha recently posted..Untung bersih buat duitMy Profile

  10. Aniqbukhary32 · January 6, 2013 Reply

    Dalam sunnah ada kejayaan :D

Leave a reply

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

Copy Protected by Chetan's WP-CopyProtect.